Chcemy, by odcinek autostrady A4 Katowice – Kraków był bezpłatny – zapowiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Zmiana miałaby wejść w życie najszybciej w 2027 roku, kiedy droga nie będzie już zarządzana przez koncesjonariusza.
Goszczący w czwartek w Polsacie News Andrzej Adamczyk powiedział, że plan nie tylko przejęcie drogi przez państwo, ale również rozbudowę o dodatkowy pas ruchu. Polityk był zapytany także, czy rząd chce wprowadzić dodatkowe opłaty na istniejących autostradach. Zapewnił że nie ma takich planów.
- Na tych istniejących autostradach nie ma takich planów. Przypomnę, że opłatami zajmuje się Minister Finansów. Często zwolnienie z opłat umożliwia przeniesienie dużej części ruchu na odcinek autostrady z dróg równoległych - powiedział Adamczyk. Zaznaczył, że ma nadzieję, iż opłaty zostaną zniesione na odcinku autostrady A4 miedzy Katowicami a Krakowem.
- Jestem przekonany (...), że autostrada ta stanie się na powrót autostradą zarządzaną przez GDDKiA i chcielibyśmy bardzo, aby ten odcinek między Katowicami a Krakowem, był odcinkiem autostrady bezpłatnej – powiedział.
Minister dodał, że rozbudowa trasy o dodatkowy pas ruchu w każdą stronę pozwoliłaby skumulować ruch zebrany z dróg równoległych do A4, gdzie występują „olbrzymie problemy komunikacyjne".
W 2027 r. kończy się koncesja na odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem; chcielibyśmy, by ten odcinek był bezpłatny dla kierowców - przekazał minister infrastruktury @AMAdamczyk. Dodał, że plan zakłada rozbudowę tej trasy o dodatkowy pas ruchu. https://t.co/E7gsp6pTuY
— TVP3 Kraków (@TVP3Krakow) December 8, 2022
Autostradą zarządza od lat spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM). Dla firmy to żyła złota. W trzech kwartałach 2022 roku przychody całej grupy zwiększyły się o 15,2 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku 2021 i wyniosły 307,3 mln zł. Z kolei zysk netto wzrósł o 2,1 proc. – do poziomu 99,5 mln zł. Sam pobór opłat przyniósł koncesjonariuszowi 303,9 mln zł, to jest o 15,3 proc. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. O 13,6 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, natomiast o 18,2 proc. – pojazdami ciężarowymi. Wzrost zysków wynikał z dwóch powodów. Po pierwsze z odbudowującego się ruchu po pandemii. Natężenie ruchu zwiększyło się o 10,9 proc. i wyniosło ok. 47,5 tys. pojazdów na dobę. Wzrost dotyczy zarówno pojazdów osobowych (11,7 proc.), jak i ciężarowych 7,2 proc.), a to automatycznie przekłada się na większe wpływy z opłat. Po drugie same opłaty podrożały w lipcu, więc i z tego tytułu przychody wzrosły.
I teraz, wiedząc, jakie jest obłożenie ruchem na opisywanym odcinku, czy na pewno państwo polskie będzie skłonne zrezygnować z takich dochodów?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
1002Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
453Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
452Tankowanie na majówkę: w długi weekend na stacjach paliw taniej nawet o 30 groszy na litrze
448Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
442"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Zamiast na wysypisko, trafiają do szwalni. Drugie życie banerów z JSW
0Ostatni dzień na złożenie deklaracji PIT! Od jutra e-PIT niedostępny
0Rzecznik MŚP apeluje do rządu w sprawie KSeF. "Brak pojęcia o realnej gospodarce"
0Ceny gazu w lipcu poszybują. Rachunki wyższe nawet o połowę
0Najgorszy wynik PLK od 2005 roku. Spółka odnotowała rekordową stratę finansową
0
~Maciej Kowalski 2023-03-20
06:53:51
Pyszna kiełbaska, można prosić trochę musztardy, mniami